Przejdź do menu Przejdź do treści

Opis kwalifikacji

SPRAWDŹ, CZY TWÓJ POZIOM UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH KWALIFIKUJE CIĘ DO ROZPOCZĘCIA KURSU NA POZIOMIE B2


1.Co konkretnie oznacza nauka języka na poziomie B2:

Poziom B2 zakłada umiejętność posługiwania się językiem w stopniu średniozaawansowanym – wyższym. Zajęcia prowadzone są w języku obcym. Zakres umiejętności w obszarze czterech sprawności językowych (mówienie, słuchanie, pisanie, czytanie) został przedstawiony poniżej. Poziom B2 zakłada umiejętność posługiwania się językiem poprawnym gramatycznie z wykorzystaniem szerokiego zakresu słownictwa na różne tematy. Zakłada się, że student przystępujący do nauki języka na poziomie B2 opanował już następujący zakres gramatyki:

JĘZYK ANGIELSKI JĘZYK FRANCUSKI JĘZYK NIEMIECKI JĘZYK ROSYJSKI
  • Rzeczownik:
    policzalność i
    niepoliczalność
  • Articles (a, the)
  • Quantifiers (much,
    little, etc.)
  • Verb patterns: forma –
    ing oraz bezokolicznik
  • Zdania względne: that,
    which, who, whose
  • Czasowniki modalne w
    teraźniejszości i
    przeszłości
  • Okresy warunkowe
    (I, II)
  • Zdania czasowe
  • Pytania z inwersją i bez
  • Czasy przeszłe: Past
    Simple, Past
    Continuous, Past
    Perfect
  • Czasy teraźniejsze:
    Present Continuous,
    Present Simple, Present
    Perfect, Present Perfect
    Continuous
  • State verbs np. know,
    want, like, believe
    Formy przyszłe: be
    going to, Present
    Continuous for the
    Future, Future Simple
  • Wyrażenia: used to
  • Strona bierna
  • Mowa zależna
  • Stopniowanie
    przymiotników i
    przysłówków
  • Przymiotniki kończące
    się na –ed lub –ing
  • Zaimki
  • Question Tags
Czasy: présent,passé
composé,imparfait,futur
proche, futur simple, passé
récentGrammaire

  • phrase négative,
    interrogative
  • parler de
  • article ( indéfini, défini,
    partitif,contracté)
  • expressions de quantité
  • conditionnel présent
  • phrase conditionnelle
    I,II type
  • passé composé –
    imparfait /concordance
    des temps /
  • impératif
  • licz. porządkowy
  • la voix passive
  • pronoms personnels
    (dop. bliższe i dalsze)
    et adverbiaux (en, y)
  • rodz. żeński rzecz. i
    przymiotników
  • liczba mnoga rzecz. i
    przymiotników
  • Przyimki służące do
    określania miejsca,
    czasu i przyczyny.
  • Przyimki z
    celownikiem,
    biernikiem i
    dopełniaczem.
  • Deklinacje w
    dopełniaczu.
  • Zaimki wskazujące,
    względne, osobowe,
    dzierżawcze.
  • Czasowniki modalne.
  • Bezokolicznik z „zu” i
    bez „zu”.
  • Czasowniki z
    przyimkami.
  • Czasy przeszłe:
    Imperfekt, Perfekt.
  • Czas zaprzeszły
    Plusquamperfekt.
  • Czas przyszły Futur I.
  • Tryb przypuszczający i
    warunkowy.
  • Odmiana
    przymiotników po
    rodzajniku określonym,
    nieokreślonym i bez
    rodzajnika.
  • Stopniowanie
    przymiotników i
    przysłówków.
  • Zdania poboczne
  • Zdania dopełnieniowe i
    zdania pytające zależne
  • Zdania okolicznikowe
    przyczyny, czasu, celu,
    sposobu
  • Zdania warunkowe
  • Zdania czasowe ze
    spójnikami: als, wenn,
    während,
    bevor,seitdem, bis,
    nachdem.
  • Zdania przydawkowe,
    porównawcze,
    skutkowe
  • Zdania ze spójnikami
    wieloczłonowymi
  • Czasowniki – I i II
    koniugacji, czasowniki
    zwrotne, nieregularne.
  • Czasy: przeszły,
    przyszły prosty i
    złożony.
  • Tryb rozkazujący,
    przypuszczający.
  • Rzeczowniki I, II, III
    deklinacji,
    nieodmienne.
  • Przymiotniki –
    twardotematowe,
    miękkotematowe,
    stopniowanie (st.
    wyższy, najwyższy).
  • Przymiotnikowa
    odmiana
    rzeczowników.
  • Liczebniki główne i
    zbiorowe, porządkowe.
  • Zaimki – osobowe,
    dzierżawcze,
    wskazujące, pytające,
    przeczące.
  • Przysłówki
  • Przyimki

 

Oznacza to, że na zajęciach nie wraca się do podstaw porównując niektóre czasy gramatyczne lektor zakłada, że student oznajmującego, pytającego i przeczącego w danym czasie gramatyki np. że zna budowę zdania oraz jego użycie.

 

2. Zakres umiejętności językowych na poziomie B2:

ŻYCIE CODZIENNE

Student/-ka potrafi zrozumieć wielowątkową informację z życia codziennego.

Na przykład :

Potrafi zrozumieć wypowiedź znajomego o wypadkach dnia i związaną z nimi prośbę, kierowaną do niej/ niego.

 

Potrafi opowiedzieć prostymi zdaniami, o tym co się wydarzyło.

Na przykład :

Potrafi opisać, jak spędził/a- święta w e-mailu do znajomego.

 

Potrafi zrozumieć sedno informacji zawartej w ogłoszeniach czy zapowiedziach.

Na przykład :

Potrafi zrozumieć zapowiedź o opóźnieniach dla konkretnego lotu.

Potrafi zrozumieć rozmaite ogłoszenia wywieszone na tablicach ogłoszeń.

 

Potrafi precyzyjnie zrozumieć treść szczegółowych poleceń.

Na przykład :

Potrafi zrozumieć polecenia w teście z języka obcego.

 

Potrafi prowadzić rozmowę na tematy związane z życiem codziennym.

Na przykład :

Potrafi rozmawiać o codziennych wydarzeniach czy rodzinie oraz ogólnie o wykształceniu lub pracy.

 

Potrafi uzyskać i przekazać informacje potrzebne w życiu codziennym.

Na przykład :

Potrafi opisać jak gdzieś dotrzeć, i jednocześnie zapytać i zrozumieć podobną informację.

Potrafi umówić się telefonicznie na spotkanie.

 

Potrafi reagować w sytuacjach związanych z podróżą.

Na przykład :

Potrafi przeprowadzić rozmowę z urzędnikiem imigracyjnym.

 

Potrafi napisać nieskomplikowane ogłoszenie.

Na przykład :

Potrafi stworzyć ogłoszenie, informujące, że poszukuje współlokatora.

 

 

AKTUALNE TEMATY

 

Potrafi zrozumieć dłuższe artykuły na aktualne tematy, w tym dostrzec opinię autora.

Na przykład :

Potrafi wywnioskować, co sądzi autor/-ka artykułu na temat zakazu palenia w miejscach publicznych na podstawie podawanych przez nią/niego argumentów.

 

Potrafi zrozumieć znaczną część informacji, które pojawiają się w radio czy telewizji.

Na przykład :

Potrafi zrozumieć najważniejsze wydarzenia, zawarte w wiadomościach radiowych.

Potrafi zrozumieć główne wątki w oglądanym filmie.

 

Potrafi zrozumieć większość ogłoszeń prasowych.

Na przykład :

Potrafi zrozumieć ogłoszenia o pracy.

 

Potrafi opisać bieżące wydarzenia, wyrażając o nich swoją opinię.

Na przykład :

Potrafi podjąć w miarę swobodną rozmowę na temat wydarzenia kulturalnego czy sportowego.

 

ZAINTERESOWANIA

 

Potrafi zrozumieć najważniejsze wątki w tekstach dotyczących jej/jego zainteresowań.

Na przykład :

Potrafi wyszukać w Internecie i przynajmniej częściowo zrozumieć informacje na temat nowych modeli rowerów miejskich.

 

Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi na temat zainteresowań.

Na przykład :

Potrafi zrozumieć wielowątkową rozmowę na temat podróży.

 

Potrafi prowadzić rozmowę na tematy związane ze swoimi zainteresowaniami.

Na przykład :

Potrafi prowadzić ogólną rozmowę na temat zainteresowań czy studiów.

 

Potrafi zrozumieć przejrzyście przygotowaną prezentację związaną z zainteresowaniami czy kierunkiem studiów, w sytuacji gdy jej szczegółowa tematyka jest jej/mu przynajmniej częściowo znana.

 

Na przykład :

Potrafi zrozumieć prezentację Power Point znalezioną w Internecie w celu przygotowania się do egzaminu z ukończonego w języku ojczystym przedmiotu na studiach.

 

Potrafi, z jednej strony, zrozumieć sedno informacji zawartej w korespondencji na temat jej/jego zainteresowań czy specjalizacji, związanej z kierunkiem studiów; z drugiej, jasno opisać interesujące ją/jego kwestie.

Na przykład :

Potrafi prowadzić rozmowę na temat współczesnego kina ze znajomymi za pośrednictwem mediów społecznościowych.

 

Potrafi przedstawić w zrozumiały sposób przygotowaną przez siebie prezentację.

Na przykład :

Potrafi przedstawić prostą prezentację na temat głównych instytucji Unii Europejskiej.

 

 

JĘZYK FORMALNY I NIEFORMALNY

 

Potrafi przeprowadzić rozmowę ze znajomymi oraz w sytuacjach bardziej oficjalnych.

Na przykład :

Potrafi prowadzić w miarę swobodną rozmowę ze znajomymi podczas spotkania przy ognisku.

Potrafi złożyć telefoniczną reklamację na produkt zamówiony w Internecie.

 

Potrafi napisać prosty list lub e-mail, używając w zależności od sytuacji języka formalnego i nieformalnego.

 

Na przykład :

Potrafi napisać krótki e-mail do znajomych z zaproszeniem na imprezę urodzinową.

Potrafi napisać prosty email do pensjonatu z zapytaniem dostępność pokoi i cenę pobytu.

 

 

FUNKCJE

 

Potrafi zrozumieć teksty ogólne na nieznane jej/ jemu wcześniej tematy.

Na przykład :

Potrafi zrozumieć informacje w przewodniku turystycznym na temat historii odwiedzanego regionu.

 

Potrafi odnaleźć pojedyncze informacje w obszernych tekstach.

Na przykład :

Potrafi, w tekście na temat nielegalnego handlu egzotycznymi zwierzętami, szybko odnaleźć informację dotyczące tego, o jakie zwierzęta chodzi i jakie są dochody z tego procederu.

 

Potrafi przygotować streszczenie na podstawie kilku źródeł oraz wysnuć z takiego zestawienia wnioski.

Na przykład :

Potrafi wyszukać na kilku stronach w Internecie informacje dotyczące możliwości przemieszczania się na obszarze danego kraju czy regionu i zasugerować najlepszy środek/ środki transportu.

 

Potrafi wyrażać emocje (zaskoczenie, zadowolenie, zainteresowanie, przygnębienie) oraz reagować na takie sytuacje u innych.

Na przykład :

Potrafi pocieszyć znajomego, który nie zdał ważnego egzaminu.

Potrafi wyrazić swoje zadowolenie lub niezadowolenie z bieżących wydarzeń.

 

Potrafi coś doradzić lub zaproponować oraz wyrazić zgodę lub jej brak.

Na przykład :

Potrafi zaproponować znajomym sposób spędzenia wolnego wieczoru.

Potrafi zgodzić się lub nie z propozycją wyjazdu wakacyjnego.

 

Potrafi poprosić o powtórzenie lub sprecyzowanie tego, co zostało powiedziane.

Na przykład :

Potrafi, podczas rozmowy telefonicznej, poprosić rozmówcę o powtórzenie niedosłyszanego fragmentu wypowiedzi.

 

Potrafi powtórzyć opinie i argumenty innych osób oraz ustosunkować się do nich, jak też wyrazić własne zdanie.

Na przykład :

Potrafi, w rozmowie ze znajomymi, przekazać opinię nieobecnego kolegi i polemizować z nią.

 

Potrafi sformułować przypuszczenia i ich możliwe konsekwencje.

Na przykład :

Potrafi, wyrazić, co by zrobił, gdyby wygrał na loterii.

 

Potrafi przedstawić swoje plany i zamierzenia wraz z ich uzasadnieniem.

Na przykład :

Potrafi, w e-mailu do znajomego, określić swoje plany związane z wyprawą w góry.

 

 

Opracowano na podstawie Tabeli Poziomów Kompetencji Językowej Rady Europy.

 

 

  1. Test kwalifikacyjny

 

 

 

  1. Jeżeli Twój test kwalifikacyjny wypadł poniżej poziomu określonego

 

dla danego języka… a ponadto po zapoznaniu się z powyższym opisem poziomu

 

kwalifikacji językowych przewidujesz trudności w uczestnictwie w kursie na poziomie B2 , masz dwie możliwości postępowania w I semestrze I roku, tj. przed przystąpieniem do lektoratu:

 

  1. uzupełnienie umiejętności i materiału we własnym zakresie

 

  1. zapisanie się na kurs uzupełniający w Centrum:

 

informacje na stronie http://cjo.up.krakow.pl w zakładce Kursy komercyjne